مرجع جامع اطلاعات پزشکی

چند توصیه برای آزمون دستیاری!

دوستان عزیز، فردا آزمون دستیاری برگزار می‌شود. به چند نکته مهم زیر حتما توجه داشته باشید:

1- روز قبل از آزمون (امروز) تا جایی که می‌توانید درس بخوانید، مرور کنید و با مباحث مختلف ارتباط داشته باشید؛ اجازه بدهید مغز شما همچنان فعال بماند. تا ساعت مشخصی (مثلا 8 شب) درس بخوانید و بعد با خیال راحت برای خوابیدن آماده شوید.

2- سعی کنید راحت بخوابید. اگر خوابتان نبرد، تنش نداشته باشید! اتفاقی نمی‌افتد! در رختخواب استراحت کنید. مطمئنا یک شب بی‌خوابی سبب نمی‌شود مغز شما عملکرد مناسب خودش را از دست بدهد (یاد کشیک‌ها و شب‌های بیداری در بیمارستان‌ها بیفتید!!). بهتر است از داروهای آرامبخش یا خواب‌آور استفاده نکنید، مگر این از قبل از آن‌ها استفاده می‌کردید.

3- صبح روز آزمون (فردا) حتما چند مبحث مهم را مرور کنید. مباحثی که بلد هستید یا مباحثی که می‌دانید باید در لحظات آخر آن‌ها را مرور کرد (مثل رشد و نمو کودکان که همیشه سوالی است و هزارتا عدد هم دارد)!! اجازه بدهید مغز شما به فعالیت بیفتد.

4- زودتر از موقع از خانه به سمت محل آزمون به راه بیفتید. نگذراید تنش دیر رسیدن به تنش خود آزمون اضافه شود.

5- هنگامی که به محل آزمون رسیدید، سعی کنید چندان با دیگر داوطلبان صحبت نکنید و در عوض گوشه‌ای خلوت پیدا کنید و چند مبحث مرور کنید.

6- قبل از شروع آزمون، حتما با خودتان خلوت کنید. تمرکز کنید، دعا کنید یا هر کار دیگری که سبب می‌شود ذهن شما منسجم‌تر و متمرکزتر شود. با خودتان عهد کنید که تمام توان خود را در 4 ساعت آینده به کار می‌برید تا مطالب خوانده شده را به بهترین وجه از داخل مغز خودتان بیرون بکشید! امروز روز شما است! مطمئن باشید.

7- با شروع آزمون بهتر است اول به سراغ درس داخلی بروید. 45 سوال دارد و یک چهارم آزمون را شامل می‌شود و بیشتر سوالات آن بصورت کیس هستند. اگر در ابتدای آزمون که مغز شما آمادگی بیشتر دارد، سوالات پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید، بهتر است. اگر سوالات داخلی بسیار مشکل بود و احساس کردید روحیه شما را تضعیف می‌کند، درس دیگری را شروع کنید و در غیر این صورت اول داخلی را تمام کنید.

8- مراقب زمان باشید: سعی کنید بطور متوسط برای هر سوال حداکثر 1 دقیقه وقت بگذارید.

9- بعد از داخلی سایر دروس ماژور را تمام کنید: جراحی، کودکان و زنان. هر درس را که تمام کردید، 30 ثانیه به خودتان استراحت بدهید و خود را برای درس بعدی آماده کنید. به عنوان مثال وقتی داخلی تمام شد و به سراغ جراحی رفتید، 30 ثانیه صبر کنید، یک مبحث کوتاه جراحی را که به آن مسلط هستید، در ذهن مرور کنید و اجازه بدهید مغز شما وارد فضای درس جراحی شود و بعد به سراغ سوال‌ها بروید.

10- بعد از پایان دروس ماژور، حق دارید یکی دو دقیقه‌ای استراحت کنید. تعداد سوالات ماینور 87 تا است. قسمت اصلی راه را پشت سر گذاشته‌اید.

11- بعد از پایان سوالات، باید وقت بقدری داشته باشید که بتوانید به عقب برگردید. سوالاتی را که پاسخ داده‌اید، بشمارید. بر اساس تعداد سوالاتی که در پاسخنامه پاسخ داده‌اید، در مورد مرور سوالات تصمیم می‌گیرد. اگر تعداد زیادی از سوالات را پاسخ داده‌اید، با احتیاط به عقب برگردید و به سوالات بدون پاسخ برسید. یادتان باشد، بهتر است دست به پاسخ سوالات پاسخ داده شده نزنید. مطمئنا مغز شما در ابتدا پاسخ بهتری پیدا کرده است تا حالا که خسته است.

12- بر اساس تعداد سوالاتی که پاسخ دارند، می‌توانید مروری داشته باشید به سوالات بدون پاسخ و به برخی از آن‌ها پاسخ بدهید. تکرار می‌کنم: بهتر است پاسخ سوالات قبلی را عوض نکنید، مگر این که مطمئن باشید.

13- در نهایت، موفق باشید! امیدوارم امتحان خوبی را پشت سر بگذارید!

دکتر مهدی ایزدی

دکتر مهدی ایزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *