مرجع جامع اطلاعات پزشکی

مرور مهم‌ترین تست‌های پره‌انترنی اسفند 1402: جراحی (3)

آقاى 81 ساله با سابقه نارسايى قلبى، به دليل شكستگى لگن در آى.سى.يو بسترى مى‏باشد. بيمار از 36 ساعت قبل، دچار تهوع، استفراغ و درد شكم شده و تب 39 درجه سانتى‏‌گراد و نبض 110 در دقيقه دارد. در سونوگرافى شكم و لگن، كيسه صفرا متسع با جدار ضخيم ديده مى‌‏شود و در ناحيه فوندوس كيسه صفرا شواهدى به نفع شروع گانگرن و نازك‏ شدگى جدار وجود دارد. بهترين روش درمانى براى اين بيمار كدام است؟

الف) كوله‏‌سيستوستومى پركوتانئوس
ب) كوله‌‏سيستكتومى لاپاراسكوپيك اورژانس
ج) درمان آنتى‌‏بيوتيكى به دليل ريسك عمل جراحى بالا
د) كوله‏‌سيستكتومى اورژانسى به روش باز

تشخیص احتمالی کوله‌سیستیت بدون سنگ است که درمانی شبیه به کوله‌سیستیت حاد دارد. آن دسته از بيماران مبتلا به كوله‌‏سيستيت حاد كه بيش از حد ناخوش هستند كه تحت كوله‏‌سيستكتومى قرار گيرند، ممكن است نياز به كوله‌‏سيستوستومى پيدا كنند. در جريان كوله‌‏سيستوستومى، تحت راهنمايى سونوگرافى لوله‏‌اى وارد كيسه صفرا مى‏‌شود، بدين ترتيب محتواى كيسه صفرا تخليه شده، خود كيسه صفرا دكمپرس مى‏‌شود. اين روش رويكرد مناسبى براى بيمارانى است كه كانديداى خوبى براى درمان جراحى نيستند. (گزينه الف)

آقاى 75 ساله تحت درمان با وارفارين، به علت ريتم AF با درد و تورم كشاله ران از 7-6 ساعت پيش مراجعه نموده است. در معاينه بيمار، علايم حياتى پايدار بوده و در ناحيه اينگوئينال، توده زير ليگامان، بدون گرمى و قرمزى مشهود است. با تشخيص هرنى اينگوئينال، جااندازى براى بيمار انجام مى‌‏گردد. اقدام مناسب كدام است؟
الف) جراحى به صورت اورژانس با توجه به زمان مراجعه
ب) اطمينان‏‌بخشى به بيمار و ترخيص ايشان جهت انجام جراحى الكتيو
ج) ترخيص بيمار و درمان انتظارى با توجه به بيمارى قلبى
د) بسترى بيمار و معاينه سريال و سپس عمل الكتيو

Incarceration فتق يعنى به دام افتادن محتويات داخل فتق بطورى كه فتق ديگر قابل جا رفتن نباشد. به دام افتادن فتق به تنهايى و بدون درد، الزاما انديكاسيونى براى درمان اورژانس نيست. با اين حال فتق‏‌هاى به دام افتاده يك قدم به استرانگولاسيون نزديك‏تر هستند. استرانگولاسيون بصورت ايسكمى محتويات فتق تعريف مى‌‏شود و نياز به مداخله اورژانس‏‌ترى در مقايسه با فتق‏‌هاى قابل جا رفتن دارد. فتق‌‏هايى كه بتازگى به دام افتاده‌‏اند، بايد در مدت 4 تا 6 ساعت از زمان ايجاد تظاهرات بالينى ترميم شوند تا از ايجاد عوارض پيشگيرى شود. در بيمارى كه از نظر هموديناميك وضعيت پايدارى دارد و اختلالاتى دال بر استرانگولاسيون (لوكوسيتوز يا اسيدوز) نشان نمى‌‏دهد، پزشك با تجربه مى‏‌تواند با سداسيون فتق را جا بياندازد. بعد از جاندازى، بيمار بايد در بيمارستان تحت نظر باشد، زيرا ممكن است بخش‌‏هاى استرانگوله در اثر جااندازى به داخل شكم بازگشته باشند. در صورت استرانگولاسيون نياز به جراحى تجسسى است. آن دسته از فتق‌‏هاى به دام افتاده حاد كه جا نمى‌‏روند، اغلب نياز به ترميم جراحى اورژانس دارند. فتق‏‌هاى به دام افتاده مزمنى كه شواهد دال بر استرانگولاسيون نشان نمى‏‌دهند، بايد در اسرع وقت و بعد از بررسى وضعيت بيمار ترميم شوند. (گزينه د)

آقاى 80 ساله‏‌اى به علت درد شكم از صبح امروز به همراه تورم شكمى و عدم دفع گاز و مدفوع به اورژانس مراجعه نمود. در معاينات انجام شده، ديستانسيون و حالت غير قرينگى شكم داشته است. در لمس تندرنس و گاردينگ شكمى نداشته و لوكوسيتوز نيز ندارد. در گرافى نماى دانه قهوه ديده مى‏‌شود. اقدام مناسب بعدى كدام است؟
الف) باريوم انما
ب) سى‌‏تى با كنتراست خوراكى
ج) اقدام اندوسكوپيك و گذاشتن ركتال تيوب
د) لاپاراتومى اورژانس

از جمله علايم بالينى ولولوس سيگموئيد و سكوم مى‌‏توان به كرامپ شكمى، درد، تهوع، استفراغ و Obstipation اشاره كرد. در معاينه بالينى اتساع و تندرنس شكم وجود دارد و اغلب ركتوم در معاينه با انگشت خالى است. ولولوس سيگموئيد بطور كلاسيك در بيماران مسن‏‌ترى كه اغلب سابقه‏‌اى از يبوست يا دمانس مى‏‌دهند، روى مى‌‏دهد. در صورت شك به ولولوس بايد در همان ابتدا اقدام به تصويربردارى كرد، چرا كه بسرعت تشخيص را تأئيد مى‏كند. راديوگرافى ساده شكم در ارزيابى اوليه بيماران مشكوك به ولولوس كولون كمك كننده است. ولولوس سيگموئيد بصورت قوس متسع كولون ديده مى‌‏شود كه از لگن منشأ مى‏‌گيرد و تا ديافراگم ادامه پيدا مى‌‏كند و شكلى شبيه به دانه قهوه يا Bent-Inner Tubeدارد. امروزه سى‏‌تى اسكن با ماده حاجب روش انتخابى براى تأئيد تشخيص است. در غياب پرفوراسيون يا ايسكمى كولون، درمان اوليه ولولوس سيگموئيد دتورسيون اندوسكوپيك است كه در 60 تا 95% موارد مفيد واقع مى‏‌شود. بعد از دتورسيون موفقيت‌‏آميز كولون سيگموئيد، بايد لوله‌‏اى براى دكمپرسيون براى 1 تا 3 روز در محل باقى بماند. اگر امكان دتورسيون اندوسكوپيك كولون وجود نداشته باشد و يا اگر كولون پرفوره شده باشد و يا حيات نداشته باشد، رزكسيون اورژانس سيگموئيد انجام مى‌‏شود. (گزينه ج)

دکتر مهدی ایزدی

دکتر مهدی ایزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *